Heeft u al een onderbroek abonnement?
Een abonnement op een onderbroek
Als exploitant van leesmappen had ik nooit verwacht dat ons bedrijf nog eens in het teken van de onderbroek zou komen te staan.
Je moet als ondernemer tegenwoordig vindingrijk zijn om je bedrijf door deze woelige tijd heen te loodsen. Een jaar geleden waren wij nog bang dat internet onze ondergang zou worden maar uiteindelijk bleek het een geweldige inspiratiebron te zijn om ons bedrijf te transformeren en toekomstbestendig te maken.
Ik kwam op een website terecht waar je een abonnement op een onderbroek kon nemen zodat je iedere maand een nieuwe onderbroek opgestuurd krijgt. Vroeger kocht je een onderbroek en pas als hij tot de laatste draad versleten was, kocht je een nieuwe. Maar sinds met name de jeugd de onderbroek als modeartikel heeft ontdekt, werd het anders. De onderbroek was geen noodzakelijk eerste vangnet om verdwaalde druppels of de aanslag van een uit de hand gelopen scheet op te vangen, maar modeartikel waarmee je je kon onderscheiden.
Ons bedrijf doet in leesmappen
Het idee van het onderbroekabonnement paste bij de leesmap. Het maakt voor onze bezorgers niet uit of ze een set onderbroeken of de leesportefeuille aan de deur moeten hangen. Je moet toch je rondje rijden: niet waar? We besloten tot een ’tryout’. Wat bleek: de klanten waren zeer tevreden maar vonden het eigenlijk zonde om iedere maand een nieuwe onderbroek te krijgen, terwijl de oude eigenlijk nog goed was. Om de klant niet te verliezen, was een list nodig. Wij moesten ‘outside the box’ denken. Wij moesten de onderbroek niet meer zien als bezit, maar als een product dat je huurt. Wees eerlijk; waarom zou je een huis huren en een onderbroek niet? Klanten ontzorgen dat is onze ‘business’: wij gaan ervoor zorgen dat de klant niet meer over zijn onderbroek hoeft na te denken.
De laatste huurder mag de onderbroek houden
De formule werd als volgt: Na iedere maand krijg je een nieuwe onderbroek en de oude geef je weer terug. Net als bij de leesmap gaat deze direct weer in de verhuur. We hebben vijf abonnementen; van één maand tot vijf maanden. De laatste huurder mag de onderbroek houden. Dit bleek een succesformule, wij vingen de terugloop in leesmappen op met de onderbroekabonnementen. De eerste huurder betaalde de inkoopprijs, de tweede maakte het leuk en de rest was zakken vullen.
Status
Wij hadden nooit kunnen voorstellen dat een onderbroek de drager zoveel status zou geven. Ook de laatste huurder in de keten, die van de vijfde hands onderbroek, kon laten zien dat hij zich duur ondergoed kon veroorloven.
Kun je een onderbroek dan zomaar aan de voordeur hangen?
Als wij de leesmap bezorgen, en de mensen zijn niet thuis, dan hangen wij de leesmap aan de voordeur. Wij dachten dat je dat met een onderbroek niet kon maken, maar niets bleek minder waar. Vooral jeugd was er trots op om de buurt hun nieuwe onderbroek te kunnen laten zien. Nu hadden de buren de onderbroek al gezien voordat ze hem zelfs maar hadden aangetrokken.
We kwamen er laatst achter dat mensen die helemaal geen onderbroekabonnement bij ons hadden hun ondergoed ook aan de voordeur hingen. Het is natuurlijk jammer dat die mensen geen klant bij je zijn, maar het is toch een teken dat je het goed doet.