Sponsoring: Een bijna gratis uitvaart

Klo van Wijk over Peter de Zerk, innovatief uitvaart-ondernemer, met het hart op de goede plaats.

Het probleem

IphoneSoms zit je als uitvaartondernemer zit je wel eens met een dilemma. Laatst nog, heel erg, een kindje dood. Niet verzekerd en geen geld voor de crematie. Echt, je hart bloedt, maar als ondernemer met verantwoording voor je bedrijf kun je natuurlijk niet veel doen. Hooguit wat met de marge, maar dan ben je er toch wel. Zo’n kindje gewoon wegbrengen, dat wil je ook niet. Dus je begint er maar aan, wat minder luxe, geen plakje cake en geen broodjes, maar voor de rest gewoon netjes. Je wilt toch je best doen, niet waar? Maar hoe je ook je best doe, je weet precies hoe het afloopt. Dat wordt gewoon dat een foutje bedankt als het op betalen aankomt.

De oplossing: Sponsoring

Toen ik voor de zoveelste keer dreigde nat te gaan, liep ik spontaan tegen sponsoring aan.
Ik ben lid van een ondernemersvereniging. Daar heb ik mijn verhaal gedaan. Het was natuurlijk tranentrekkend, maar hun reactie, en dat moet ik eerlijk zeggen, was hartverwarmend. Ze hebben allemaal, zonder uitzondering, heel ruimhartig de portemonnee getrokken. De gemeente,  die er ook belang bij heeft dat ze niet boven blijven staan, heeft ook een bijdrage geleverd en ik heb wat gedaan door mijn marge wat te verkleinen. De mensen waren vreselijk dankbaar en ik vond het fijn dat ik in deze moeilijke uren zoveel voor ze heb kunnen betekenen. Het was helemaal goed zo.

Een ander verdienmodel

Je realiseer je natuurlijk ook wel kan je niet vier keer per jaar met het zelfde verhaal bij de ondernemersvereniging kan aankomen, maar het idee was geboren. Er moesten vaste sponsors komen, net als bij een voetbalclub. Je denkt natuurlijk, welke ondernemer gaat er nou bij een begrafenis adverteren? Maar, een marketing vriend van mij keek daar toch anders tegenaan.

Welke momenten in zijn leven blijft een mens het meeste bij? Dat zijn huwelijk, geboorte en dood. Hoe je het ook wendt of keert, de dood, dat zijn wij. Kijk, als je op zo’n moment reclame maak, en dan bedoel ik goede reclame, dan lift je mee met de onuitwisbare indruk die de mensen van zo’n gebeurtenis hebben. Daar moet je gebruik van maken. Als wij van zo’n evenement iets moois maken, dan kan het product dat wij onder de aandacht brengen nooit meer kapot.

Gratis kist

begraven worden in een kist met doperwtjes - ikzegniets.nlWe hebben nu al twee sponsors gevonden voor de kist, een aanbieder van smartphones en een conservenfabrikant. De kist wordt helemaal gratis ter beschikking gesteld. Hun reclamemensen hebben zich helemaal uitgeleefd op het ontwerp. Dat moet ook wel want dit is het moment om de mensen de rest van hun leven een goed gevoel over jouw product mee te geven. Als je dat lukt, dan doe je het natuurlijk goed, dan komt er geen concurrent meer aan te pas.

Gratis gebak

De plaatselijke middenstand doet ook mee. Voor de bakker was de beslissing om mee te doen niet moeilijk. Hij zag het helemaal zitten. Juist als je op zo’n moment de familie weet te ‘pleasen’ dan heb je klanten tot dood. Dat zijn niet zomaar klanten, dat zijn goede klanten, want, die klanten eten wel iedere dag brood. Jouw brood.

Hij sponsort het gebak. Taart eigenlijk. In plaats van een plakje cake krijgen mensen stukje fototaart, dat is een taart waar de afbeelding van de overleden op staat (en de naam van de bakker uiteraard). De samenwerking loopt geweldig. Wij uploaden de foto direct op de site van de bakker. Hij drukt die af op een stuk marsepein en plakt die boven op de taart. Net als ‘Bob de Bouwer’ maar dan anders.
Bij het nuttigen van de taart vragen wij de aanwezigen hun gedachten aan de overleden te wijden. Ik kan je verzekeren het maakt een diepe indruk op de mensen als ze de afbeelding van hun geliefde overledene opeten. Er wordt geen woord woord gesproken. Heel indringend allemaal. De gedachten worden als het ware verteerd.

Echt gratis is de uitvaart nog niet helemaal …

Echt gratis is de uitvaart nog niet helemaal, maar we komen steeds verder. We zijn nu met een bedrukt ‘Cola-blikje’ als urn bezig en aan het inzetten van Facebook. Vooral van Facebook hebben we grote verwachtingen. Wij gaan met toestemming van de familie een bericht op hun Facebookpagina’s plaatsen met het verzoek  tot donatie. Je kunt het beste in je eigen vijver vissen nietwaar? Het geld komt op die manier wel goed, en de ‘Likes’ zijn dan de bonus.